Co oznaczają skróty DPF i FAP?

Każdy właściciel pojazdu z silnikiem Diesla z całą pewnością spotkał się z określeniem DPF lub FAP. Są to bowiem nazwy bardzo istotnej części układu wydechowego, która przyczynia się nie tylko do ochrony środowiska naturalnego oraz niezanieczyszczania powietrza, którym oddychamy, ale także dbania o sprawność silnika. Co zatem oznaczają skróty DPF i FAP? Odpowiadamy na to pytanie w artykule!

DPF i FAP – co to takiego?

DPF i FAP oznaczają to samo i odnoszą się do filtra cząstek stałych, który powinien być zamontowany w układzie wydechowym w każdym pojeździe z silnikiem wysokoprężnym. Skrót DPF pochodzi od angielskiej nazwy „diesel particulate filter”, a FAP od francuskiego określenia „filtre à particules”. Jest to niezwykle ważny element, który odpowiedzialny jest za oczyszczanie emitowanych spalin.

Dzięki niemu do atmosfery nie przedostają się nadmierne ilości niebezpiecznych substancji, takich jak sadza czy związki metali ciężkich. Są one bowiem bardzo szkodliwe nie tylko dla środowiska (przyczyniają się do powstawania dużej ilości smogu), ale też dla zdrowia ludzi, ponieważ mogą wpływać na rozwój wielu poważnych chorób.

Dlaczego filtry DPF/FAP są tak istotne?

Filtry DPF/FAP są bardzo istotnym elementem samochodu nie tylko ze względu na ochronę środowiska naturalnego. Są one odpowiedzialne również za poprawną pracę całego pojazdu. Mocno zanieczyszczone i niesprawne mogą bowiem powodować gorsze działanie silnika.

Konsekwencją jazdy z zapchanym filtrem może być między innymi znaczne zwiększenie spalania, nagłe wzrosty lub spadki mocy czy załączanie pracy w trybie awaryjnym. To z kolei może doprowadzić do poważniejszych uszkodzeń. Regularna regeneracja oraz czyszczenie filtrów DPF/FAP pozwoli zachować ich wydajność na optymalnym poziomie i jest znacznie tańsza niż wymiana uszkodzonych części na nowe.