Filtry cząstek stałych stosowane w samochodach z silnikiem Diesla odgrywają bardzo dużą rolę w walce o ochronę naturalnego środowiska i nie tylko. Zachowanie ich w dobrej kondycji poprzez systematyczne czyszczenie wiąże się też z dużą korzyścią dla właściciela pojazdu. Proces ten jest bowiem znacznie tańszy niż wymiana uszkodzonego elementu. Dlaczego jeszcze częsta regeneracja filtrów DPF/FAP jest tak ważna? Odpowiadamy w artykule.
Za co odpowiedzialne są filtry DPF/FAP?
Każdy silnik spalinowy wytwarza mnóstwo produktów ubocznych, które szkodliwe są zarówno dla środowiska, jak i wdychających je osób. Filtry DPF/FAP znajdują się w układach wydechowych pojazdów i odpowiedzialne są za zatrzymywanie cząstek stałych – sadzy oraz tlenków metali, które powstają w pracujących na wysokich obrotach silnikach.
Są to produkty spalania paliwa, a im intensywniejsza oraz bardziej brawurowa jazda kierowcy, tym większa ich ilość jest wytwarzana i filtr wymaga częstszego czyszczenia. Mocno zabrudzony i zapchany objawia się przede wszystkim chmurą ciemnego dymu wydostającą się z rury wydechowej. Nowe samochody informują o niesprawnym elemencie również odpowiednimi kontrolkami.
Dlaczego należy regularnie regenerować filtry DPF/FAP?
Regularna regeneracja filtrów DPF i FAP jest konieczna z wielu powodów. Przede wszystkim pozwala zachować emisję spalin na odpowiednim poziomie. Zanieczyszczony filtr cząstek stałych przyczynia się do większych kosztów eksploatacji pojazdu, ponieważ ma on wówczas odczuwalnie większe zużycie paliwa.
Długotrwała jazda z niesprawnym elementem może też prowadzić do poważniejszych usterek w samochodzie, spadku mocy silnika (szczególnie podczas przyspieszania) czy załączania trybu awaryjnego pojazdu. Ponadto używając niewydolnego elementu, znacznie bardziej zanieczyszczasz środowisko, co ma ogromny i bardzo niekorzystny wpływ na efekt cieplarniany.